Wetenschappelijke inzichten
Een steeds groter wordende stapel wetenschappelijke publicaties uit landen als Canada, Zwitserland, Duitsland, Engeland, Amerika, Finland en Nederland onderstreept de effecten van muziekeducatie. De onderzoeken zijn vanuit verschillende vakgebieden, zoals sociologie, neurobiologie, neuropsychologie, ontwikkelingspsychologie opgezet en tonen opmerkelijke resultaten.
Musicerende kinderen blijken een beter wiskundig en natuurkundig inzicht te hebben. Zowel het abstractievermogen als het analytisch denken werkt bij deze kinderen beter, omdat musiceren een positieve en stimulerende werking heeft op de neuronale verbindingen in de hersenen. Dit laatste zorgt er ook voor dat musicerende jeugd sneller en makkelijker talen leert, dat de effecten van dyslexie kunnen afnemen, dat de jeugd beter leert luisteren, zich beter kan focussen en minder snel agressief wordt.
De Britse overheid heeft de diverse resultaten inmiddels erkend en is mede naar aanleiding hiervan het National Plan for Music Education gestart. Dit jaar is in het Verenigd Koninkrijk 77 miljoen pond geïnvesteerd in muziekonderwijs en volgend jaar komt er 106 miljoen pond voor op tafel. In Nederland is het omgekeerde gaande. Op veel basisscholen is de muziekeducatie geminimaliseerd en wordt – niet in het minst omdat men daar op afgerekend wordt – vooral de focus gelegd op de cognitieve ontwikkeling van de jeugd.
Bron: Buma Stemra Magazine Winter 2013
Te downloaden op www.bumastemra.nl